תקלות ובעיות נפוצות
אז כפי שציינו מעלה, במצבר עלולות להתרחש תקלות, בעקבותיהן הוא יחדל לצבור אנרגיה ובהתאם גם יפסיק לספק אותה למערכות החשמליות של הרכב ובראשן מערכת ההנעה.
אז מהן התקלות הנפוצות ביותר?
- התיישנות – אורך חיי המצבר עומד מגיע עד לכ – 3 שנים ובסיומן יפסיק לפעול. לעיתים תהליך זה מתרחש בהדרגה ויורגש על ידי בעיות חשמל או התנעה שיופיעו ולעיתים פשוט יחדל לפעול.
- התחממות – בימים חמים במיוחד, הנפוצים למדי בארצנו, המצבר עלול להתחמם מעבר לרגיל, עד כדי כך שרכיבים חשמליים בו יפגמו והמצבר יושבת.
- החורף – על אף שהמצבר אמור לתפקד כראוי במשך כל השנה ולמרות שהחורף ברוב אזורי ארצנו אינו קשה והטמפרטורות לא צונחות אל מתחת ל – 0, תקופה זו עשויה להקשות על פעילותו של המצבר. אחת הבעיות העיקריות היא עומס בצריכת חשמל: בימי החורף אנו מדליקים אורות ומזגן יחד ולאורך זמן, כך שאם המזגן ישן, חלש או בלוי, תהיה לכך השפעה.
- טעינת יתר – תקלה במערכת החשמל של הרכב עלולה לגרום של הטענת יתר, בעקבותיה יווצרו התחממות, קצרים פנימיים ובמקרים חריגים אף פיצוץ של המצבר. מצב של טעינת יתר מאופיין לרוב על ידי עיוות בקופסת המצבר או בקופסא מנופחת במעט. ניתן להבחין בכך בקלות במבט על המצבר.
- התרוקנות – במקרים רבים מקור הבעיה הוא התרוקנות המצבר, הנובעת מציוד חשמלי הצורך את החשמל גם לאחר כיבוי הרכב ובכך "שואב" למעשה את כל האנרגיה שהצטברה במצבר. לכן, הקפידו לכבות אורות ומערכות מדיה לאחר כיבוי הרכב. כמו כן, וודאו שאין "זליגת" למערכת חשמלית כלשהי שהותקנה ברכב (קודן / מצלמות רכב/ מערכות איתור / מערכות התרעה וכו').
- אלטרנטור – האלטרנטור משמש להטענת המצבר במהלך הנסיעה. כאשר ישנה בעיה עם האלטרנטור, עלול להיפגע תהליך טעינת המצבר ובכך להשאירו ללא טעינה.
- קור – בעיה נוספת היא הקור הגורם לשמן המנוע להיות צמיגי ובכך דורש יותר כוח בהתנעתו וכמו כן, לקור השפעה שלילית על המתח החשמלי, כך שבקור מצברים נוטים להיות חלשים יותר.
- רטיבות – גם לרטיבות הקיימת בחורף ישנה השפעה על המצבר, שכן חדירת מים אל מתחת למכסה המנוע עלולה לגרום לחלודה על קטבי המצבר הגורמת לירידה במתח שמספק למערכות הרכב ולתהליך ההנעה, או לחלופין עלולה לגרום לקצרים במערכות שונות ובהן גם לטעינת המצבר.
- מים – במצבר ישנם מים מיוחדים המשמשים לשמירה עליו ומאפשרים את פעילותו. כאשר ישנה דליפה מסויימת של נוזל זה (על אף שהמצברים אמורים להיות אטומים לחלוטין), עלולים להיגרם קצרים שיפגעו במצבר. במצב זה ניתן להוסיף מים מזוקקים, אך אם ישנה דליפה ייתכן ויהיה צורך בהחלפתו.
- קורוזיה – קורוזיה בחיבורי הסוללה יכולה גם היא לגרום לבעיות במעבר הזרם החשמלי של המצבר ולהפחית את הזרם המגיע למנוע.
חלק מבעיות אלה מאפשרות מניעה מראש על ידי בעלי הרכב, בעוד על אחרות אין לבעליו שליטה. כאשר מתגלה בעיה במצבר מומלץ ביותר לפנות למוסך, לשירותי דרך או לחשמלאי רכב, אשר מיומנים בתחום ומוסמכים לאתר את מקור הבעיה, להבין אותה ולטפל בה במידת האתר.
תחזוקת המצבר
אורך החיים הממוצע של מצבר נע בין שנתיים ל – 4 שנים ותחזוקה נכונה עשויה להאריך את חייו של המצבר ככל האפשר.
על מנת לשמור על המצבר, הקפידו לבדוק את תקינותו מעת לעת באופן ויזואלי. בדקו שלא מצטברת קורוזיה בחיבוריו, שאין חדירת מים אל מתחת למנוע ושצורתו לא משתנה. בבדיקות שגרתיות לרכב ניתן לבדוק את המתח שלו ולוודא שאכן תקין וכמו כן לבדוק שאין מערכות רכב המעמיסות עליו יתר על המידה או הגורמות לזליגת כוח קבועה ממנו.
כמו כן, גם הרגלי השימוש ברכב משפיעים על המצבר. רכב המשמש לנסיעות ארוכות יאפשר טעינה טובה יותר של המצבר בכל נסיעה, בעוד ברכב המשמש לנסיעות קצרות וכשבמהלכן גם נעשה שימוש במספר מערכות חשמליות של הרכב עלול להיווצר עומס על המצבר אשר לא יצליח להיטען בצורה מספקת על מנת לעמוד בו.
רכישת מצבר חדש
במקרים בהם המצבר חדל לעבוד או כאשר התגלתה תקלה שאינה מאפשרת את המשך פעילותו ודורשת את החלפתו, יהיה עליכם לרכוש מצבר חדש.
בבואכם לרכוש מצבר, הקפידו להיעזר באיש מקצוע אשר יוכל להציע לכם מצבר המתאים לרכבכם. כאמור, את נתוני המצבר הקיים תוכלו לראות בקלות על המדבקה המודבקת עליו ובכך להבין איזה מצבר עליכם לרכוש.
ישנן מספר חברות המייצרות ומספקות מצברים, בהן חברות מוכרות ומותגים ידועים. ככל שתבחרו במותג איכותי יותר, כך מחירו של המצבר יעלה, אך בהתאמה סביר להניח כי גם ישרת אתכם לאורך זמן רב יותר ויגלה יותר עמידות. כמו כן, בעת הבחירה במצבר, בדקו איזו אחריות ניתנת לכם ולאיזו תקופה. בנוסף בדקו את תאריך הייצור של המצבר המוצע לכם, על מנת לוודא כי אכן נמכר לכם מצבר חדש.
מחירי המצברים מתחילים מכ – 400 ₪ ועולים ככל שתבחרו במצבר חזק ואיכותי יותר. עם זאת, תוספת התשלום עשויה להיות משתלמת ביותר כאשר מצברים איכותיים ימשיכו לשרת אתכם לאורך כ – 3 שנים ואף יותר, בעוד מצברים איכותיים פחות עלולים להפסיק לעבוד כבר לאחר שנה או שנתיים ולעיתים אף לאחר מספר חודשים.
התקנת המצבר פשוטה למדי אך עם זאת, מומלץ לתת לבעל מקצוע להתקין אותו ברכב, במיוחד לאור העובדה שרכישתו של המצבר נעשית בכל אופן ברוב המקרים במקומות המוסמכים לתת את שירות זה ועל ידי בעלי מקצוע מיומנים.
לסיכום – המצבר הינו אחד החלקים החשובים ביותר ברכב ועל כן דורש היכרות של מאפייניו ותפקידו, תחזוקה נכונה והקפדה על רכישת מצבר חלופי מתאים בעת הצורך. לכן, הקפידו לבדוק מעת לעת את תקינותו של מצבר הרכב שלכם ואף פנו מספר דקות מזמנכם על מנת להכירו ולקרוא את פרטיו הרשומים על גבי המדבקה הדבוקה עליו.
בטרם רכישת מצבר חדש, וודאו שמאפייניו של המצבר הנרכש עומדים בדרישות הרכב וזהים למאפייני המצבר המקורי, בדקו את תאריך הייצור של המצבר והקפידו לרכוש מצבר איכותי הכולל גם אחריות, שייתן לכם שקט (ואנרגיה) לאורך זמן.