מדריך לקניית אופני כביש
אופני הכביש נועדו להיות קלים כדי לנוע במהירות ברכיבה בדרכים סלולות. לכן, בניגוד לסוגים אחרים של אופניים, באופני כביש אין כמעט בלימת זעזועים, כדי שלא לפגוע במהירות שלהם.
מבנה האופניים – צמיגי אופני הכביש יהיו דקים ועל הכידון יש כמה נקודות אחיזה. ברכיבה, בינכם לבין הכביש אין הרבה. האופניים קשיחים מאוד, אבל קלים, מהירים וזריזים – שזו המטרה בסופו של דבר.
ההבדל בין הדגמים השונים הוא בעיקר ממה מורכבת השילדה, שהיא הבסיס של כל האופניים. ישנם הבדלים ושילדות שונות זו מזו בכל דגם.
ההבדלים בין הדגמים השונים – בשנים האחרונות התמקצע ענף אופני הכביש ומגוון הדגמים התרחב, כשהדגש הוא על התאמה אישית ככל האפשר למידותיו האישיות של הרוכב, לסגנון בו הוא מבקש לרכב וכמובן, לסכום הכסף אותו הוא מקציב לרכישת האופניים.
לרוכבי כביש מתחילים מומלץ לרכוש אופני "ספורט", זולים יותר ושבהם הישיבה זקופה על מנת להתרגל לאופי הרכיבה החדש. כשמתקדמים עוברים לאופניים נוחים יותר, שהם אולי מהירים מעט פחות אבל מאפשרים רכיבה למרחקים ארוכים יותר ועם בלימת זעזועים קצת יותר משמעותית.
הנה הדגשים החשובים ביותר שיש לקחת בחשבון כשבוחרים בדגם אופני הכביש המתאים לכם:
מטרה –
לפני שאתם באים לבחור ולרכוש אופני כביש חדשים, הגדירו לעצמכם מה המטרה שלכם. האם אתם מתחילים שרוצים לעלות בפעם הראשונה עם אופניים על הכביש ומחפשים דגם זול וכזה שקל יותר "להשתפשף" עליו, או שאתם רוכבים מנוסים יותר שרוצים להשתדרג באופניים מקצועיים ונוחים יותר שיודעים לגמוע מרחקים ארוכים יותר.
מחיר –
ככל שרמת המקצועיות של הרוכב עולה, כך גם הרמה שהוא צריך מהאופניים שלו וגם המחיר בהתאם. איכות השלדה, הבולמים והצמיגים משתנה ומגדילה את העלויות. כדי להיכנס לתחום יספיקו לכם גם תקציבים של כמה אלפים בודדים, בסביבות ה-2,000 שקל ומעלה. לאופניים מקצועיים יותר תצטרכו להתחיל ולטפס לסכומים הדו-ספרתיים, אבל בישראל כיום גם סביב העשרת-אלפים שקלים אפשר למצוא דגמים טובים מאוד.
התאמת האופניים –
ברכיבה על אופני כביש לתנוחת הרכיבה יש משקל גדול. זו רכיבה מונוטונית במידה מסוימת, צריך להתקבע על תנוחת רכיבה ולהתמיד בה לאורך המסלול ולכן יש לבחור אופניים שיתאימו למידות הגוף, כדי לשהות עליהם זמן ממושך תוך מאמץ גדול בתנוחה ובמרחב, שיאפשר לכם לטוס קדימה על האופניים שלכם.
יחסי העברה –
מערכת ההנעה של אופני כביש מתחלקת לשלוש קטגוריות, כאלו המתאימות לצלוח פסגות גבוהות ונועדו מן הסתם לרוכבים באליפויות הגדולות והבינלאומיות, מה שפחות נפוץ. ישנו הדאבל-סטנדרט הכולל שתי פלטות מקדימה, שאלו הדגמים המסורתיים שפחות נפוצים היום. מרבית הרוכבים היום משתמשים ב"קומפקט", שתי פלטות מקדימה שנחשבות ידידותיות יותר לרוכב.